maanantai 25. maaliskuuta 2013

IHO -akne

Mun oli siis tarkoitus kirjoittaa teille tästä mun ihosta, ja nyt kun mulla on siihen motivaatiota ja aikaa, niin ajattelin sen toteuttaa.

Mä en valitettavasti osaa määritellä tän aknen laatua eli en tiedä että onko tää mahdollisesti hormoonalinen akne, koska oon tosiaan huomannut tän ihon huononevan aina pari kertaa kuukaudessa tosi kamalaksi. Yksi valitettava juttu tästä on selvinnyt joka mulle sanottiin jo aknen alkuaikoina; Mulla on arpeutuva akne, eli kun tää iho joskus parantuu, niin en todellakaan oo heti sen jälkeen mikään vauvanpylly -ihoinen tyttönen, vaan luultavasti mulle jää tästä paljon jälkiä, joista tuun nää akneiset vuodet aina muistamaan. Kyllähän ne kulumalla haalistuu, mutta ei ne välttämättä koskaan häviä lopullisesti. Mä oon jokatapauksessa jo päättänyt meneväni jonnekkin mikrokuorintaan taikka laserhoitoon sitten kun tää iho joskus tulevaisuudessa parantuu.

Mä en oota mitään muuta yhtä paljoa, kuin sitä päivää, jolloin mä tajuan, että kaikki tää ahdistus, suru, viha ja voimattomuus on takana päin. Mun tulevaisuudessa tulee tottakai eteen muitakin isoja vaikeuksia, joiden kanssa joudun tsemppaamaan, eli ei kaikki kurja mun elämästä poistu tän ihon parannuttua, vaikka jättimäinen taakka mun elämästä tippuukin pois. Ei kerralla kuitenkaan, vaan pikkuhiljaa. Ei se ihon parantuminen yhdessä yössä tapahdu, siihen menee vuosia.

fghj

Nyt lähiaikoina tää iho on alkanut ahdistamaan mua niin paljon, että koulusta on tullut normaalia enemmän poissaoloja, syynä mun kokoaikainen henkinen väsymys ja voimattomuus, sekä aamuisin ihon huono kunto, joka on estänyt mua läiskimästä siihen mitään meikkivoiteita tai muita kosmeettisia aineita. Yhdessä vaiheessa harkitsinkin jo, että laittaisin mun luokanvalvojalle viestiä, että miten saisin tähän mun olotilaan jotenkin apua, koska mun koulunkäynti on huonontunut jyrkästi kun oon koko ajan henkisesti niin väsynyt etten jaksa enää mitään ylimääräistä... Mä kuitenkin jätin sen ajatuksen sikseen. Nyt mulla vaan on edessä vikat pinnistelyt, jotka mun pitäisi peruskoulun suhteen jaksaa tehdä.

Ei tää iho koko ajan oo niin huonossa kunnossa että makaisin vain yksin sängyssä ja surisin tätä, vaikka välillä näinkin on. Tän ihon kunnon takia mun mielialat ja olotila vaihtelee huomattavasti entistä enemmän.Vaikka tän ihon huono kunto ei ulospäin välttämättä näykkään, niin joka aamu, ja joka kerta katsoessani peiliin, mä rukoilen mun koko sydämestä, että mulla olisi hyvä, sileä iho. Nykyään joka kerta kun nään kenet tahansa ihmisen käyttävän paitaa jossa on avoin kaula-aukko, olkapäät tai selkä paljaana, sulan kateudesta, ja meinaan joka ikinen kerta purskahtaa itkuun. Aina herää ajatus;

 "Miksi mä en ole tuollainen? Miksi mä näytän tältä?"

Jos oon menossa kavereiden kanssa jonnekin viettämään iltaa, niin pelkään jo etukäteen että murrun sen illan aikana vaan siksi, että nään kuinka jokaisen mun kaverin käsivarret ja rinta on niin hyvässä kunnossa. Mulle teettää nykyään joka päivä vaikeuksia valita vaatteet, jotka peittää mun selän, hartiat ja rinnan. Juuri yksi päivä tulin miettineeksi, milloin viimeksi käytin edes hieman isompi kaula-aukkoista paitaa? Niin milloin... Muistankohan edes itse... No siitä taitaa olla kohta puoli vuotta...
En halua kirjoittaa tätä vain valittaakseni vaikka tää varmasti siltä kuulostaakin.

Oon kaikenlisäksi niin herkkä ihminen että surustun tosi helposti ja muutenkin otan asiat itseeni. Tää iho on ollut mun itsetunnolle isoin porras, mitä mun elämässä koskaan on ollut. Koska tää akne on läsnä mun elämässä koko ajan, oon todella avuton kun en yhtään tiedä mikä tähän olisi se ratkaiseva parantaja... Onko se aika? Joku tietty ihonhoitotuote? Joku lääke?
Lääkkeitä on kokeiltu, rasvoja on käytetty miltei jokaista sorttia, ruokavalion muuttamista on kokeiltu, meikkien vaihtoa on tehty, on syöty vaikka mitä luonnon tuotteita ja saatu jopa homeopaattista hoitoa, mutta mistään ei ole ollut pysyvää apua. Nykyään oon niin toivoton koko ajan, ettei äitikään jaksa kuunnella kun valitan tai suren, ja ymmärrän sen täysin.

ghj
-Kuulen usein mun kymmenen vuotiaalta pikkusiskolta; "näppylänaama", "sä oot ruma ku sulla on noin paljon näppylöitä", "onneks mä en näytä tolta". Mä ymmärrän että mun sisko on vielä liian nuori ymmärtämään tälläistä, kun tuskin kaikki mua vuosia vanhemmatkaan jotka tälläistä eivät ole kokeneet, ymmärtää tarkalleen mun oloa.
Viime perjantaina kuulin siskolta taas jotain negatiivista kommenttia mun naamasta juuri ennen kouluuni lähtöä. Pidätin siinä itkua pukiessani takkia päälle, ja kun siskon piikittely vain jatkui, tulin niin vihaseksi että lausuin hermostuneena; "Mä niin toivon että sullekin pamahtaa joskus naamaan ihan hermoton akne niin sä vähän ymmärrät millasta mulla on ollu" ja lähdin taas itkien ovesta ulos ja suuntasin nokan kohti koulua. Ehdin ihan hyvin leppyä siinä viiden minuutin koulumatkan aikana. Tottakai ottaa päähän että tollaiset tunteelliset aamut ei oo mulle mikään harvinainen juttu.

Kuulen usein että tulen jokatapauksessa parantumaan tästä jossain vaiheessa, mutta mä en enään uskalla edes luottaa siihen, koska mun kokien satun aina olemaan se henkilö kelle hoetaan jotain asiaa josta tulen selviämään tai pääsemään läpi yms, mutta sitten epäonnistunkin, eikä asiat menekään niinkuin muut ovat mulle uskotelleet. Oon menettänyt hirveesti toivoa tän ihon ja itsetunnon suhteen.
Oon tässä kahden vuoden aikana kehittynyt meikkaamisessa todella paljon, koska oon joutunut miltei joka aamu taistelemaan tän naaman kanssa. Nyt talvella oon joutunut myös viettämään paljon aikaa sovittaen vaatteita, jotka eivät paina taikka hierrä, mutta peittävät silti ne kohdat jotka haluan piiloon. Sen takia kuvista tuo ihon kunto tuskin välittyy, mutta ajattelin että voisin joskus tän ihon parannettua julkaista teille videon taikka postauksen kuvilla, aivan alusta asti miten meikkaan tän ihon ollessa huonommassa kunnossa. Siihen tarvitsen vaan ison lastin rohkeutta, ja tuskin tulen julkaisemaan tänne blogiin sellasita ainakaan tän vuoden aikana, koska sellainen saa paljon haukkuja ihmisiltä jotka eivät välttämättä jaksa tuntea empatiaa tän asian suhteen.

Eiköhän tästä joskus parannuta, mutta milloin on se "joskus"?

20 kommenttia:

  1. Mä niin tiedän miltä susta tuntuu. Se ero meissä kahdessa vaan on, että sä uskallat avoimesti omalla nimelläs kertoa tästä ongelmasta, ja se kertoo jo paljon siitä ettei sun itsetunto ihan nollissa voi olla! Ite oon Roaccutanin ja ihan pelkästään ajansaatossa päässyt aknesta eroon ja toivon, että säkin pääset pian.

    Pikkusiskoni heitti muutama vuosi sitten ruokapöydässä "mitä ihmeen hyttysenpuremia sulla on naamassa", kun naamani oli pahassa kunnossa ja meikittömänä ne suuret näppylät ihan oikeesti näytti joltain hyttysenpuremilta. Tässäkin tilanteessa vanhemmat vaan naureskeli ja musta tuntu ettei kukaan ymmärtänyt kuinka pahan olon akne mulle oikeesti aiheutti ihan päivittäin.

    Vuosi sitten pääsin siis lopullisesti aknesta eroon, sen jälkeen naamassa on ollut ehkä kaksi finniä ja nekin pieniä ja huomaamattomia. Arpia minullakin on, mutta niin haaleita että ne saa meikillä hyvin peitettyä.

    Tsemppiä sulle tosi paljon! ♥

    VastaaPoista
  2. mulla ei oo akne mut mulla on paljon finnejä ja mulla voi mennä 10min siihe et saan ne peittoon ja tosi hyvin mun mielestä mä saan peitettyy mun finnit ja mulla on nyt semmone kuuri tähä et mun finnit lähtis ja eikä tulis takas ja joillaki se on onnistunu ja joillaki on palannu finnit takas ja sit mä käytän sebamedin naamatuotteita ja humektan rasvaa joka sopii myös aknelle. ja mustaki tuntuu joka päivä et miks mulla on finnejä ja sillai mut noi sebamed ihohoito tuotteet on auttanu mua , joten kokeile säki varsinki se yövoide ja syväpuhdistus vaahto :)

    VastaaPoista
  3. voi kamala ): tuli ihan kauhee olo sun puolesta! koita pärjätä! Kyllä se siitä ajan kanssa paranee, usko pois! Kunhan koitat jaksaa taistella sitä vastaan! Ja kyllä sun siskos joskus ymmärtää, tossa iässä ei sitä vielä tajua mitä suustaan päästää eikä ajattele miltä toisesta tuntuu (ja muutkin ihmiset ketä sun ulkonäköös on moittinut!). Pärjäile!
    Sul on kyl tosi ihana blogi! <3

    VastaaPoista
  4. Rehellinen ja kaunis kirjoitus, vaikka aihe onkin vaikea. Tsemppiä muru <3 Memu

    VastaaPoista
  5. tää oli kyllä rossu ihan mahtava postaus ja arvostan sua et pystyit tästä kirjottamaan ja pystyn niin samaistumaan sun tunteisiin kun mullakin tää akne on todettu mutta tosiaan vähän lievempänä ja sain tästä inspiraatiota kirjottamiseen ja ehkä joskus uskallan julkasta mun blogissa, kiitos pupu ♥

    VastaaPoista
  6. Tää oli mielettömän hyvä kirjoitus. Oot niin ihanan rehellinen ja tästä huokuu sellanen aitous. Sä olet hirmuisen kaunis tyttö ja oot upee just tuollasena. Virheet ja muut tekee ihmisestä vaan ainutlaatuisemman.

    Tottakai tuo on tosi ikävää en sitä todellakaan kiellä. Enkä sitä voi kokonaan ymmärtää miltä susta tuntuu, kun en oo ite tollasta kokenu. Kuitenki kaikesta pääsee ajanmittaa yli, kaikki järjestyy, mä lupaan.

    Mieti vaikka monia joilla on vaikka tosi huonokuntoset, hirmu ohut ja lyhyet hiukset. Sulla sentään on aivan upeat hiukset, jollaset ois monen monen tytön unelma. Sulla on upeat silmät, kauniit kasvot. Sä oot täydellinen juuri sellasena ku oot.

    VastaaPoista
  7. Oon ajatellu et mulla itellä ois paha akne ku mua on tästä naamasta on kiusattu mut tän lukiessani tajusin et ei tää oo ehkä niin paha, on mulla muutamat akne arvet poskissa mut pistää eniten vituttaa et miks en alkanu hoitaa tätä heti ku mulle alko tulla finnejä... nyt yritän saada tän kuntoon keinolla millä hyvänsä. Mietin kans ite aina et miks just mä miks just mulle on tullu nää finnit eikä kellekkään muulle. Mut tsemppii sulle oot ihana !:)

    VastaaPoista
  8. oi ihanan rehellinen ja avoin kirjotus ja tää varmaan auttaa moni muita saman ongelman kanssa kamppailevia :) oo onnellinen että oot muuten terve ja kaikkea, toi kyllä paranee ajan myötä!! :)

    VastaaPoista
  9. Voi ei :( mun käy sääliks sua. Ymmärrän osittain sun oloa, en aknen mutta muiden näkökulmien kautta. Toivon todella että toi sun iho lähtis paranemaan päin! Aknelääkityshän auttaa osalla muttei kaikilla. Sun siskos on jo 10? Kyllä sen ikänen tietää mikä loukkaa ja mikä ei. Jos mun veli ois tommonen (ja onkin) niin mottaan sitä kunnolla. Mutten suosittele väkivaltaa. Kerro joskus sun siskolle et miks sen pitää lopettaa toi ja miltä se susta tuntuu. Mut hei, koeta jaksaa tsempata koulun kanssa! Et oo ainoo jolla on tuo ihotauti. ja jos yläasteen selviät niin tuskin lukiossa tuohon pahemmin puututaan. Älä anna koulun kärsiä, koska kärsit siitä myöhemmin. Tsemppaan sua täältä!!! :)<3

    VastaaPoista
  10. näin alkuu oot ihana <3 en ois tienny et sul aknee ellet ois sitä kertonu.. eli se ei siis näy kuvista... toivon tosi paljo et sun akne paranee mul ei oo omakohtast kokemusta aknesta, mut mä kamppailen pienen paino ongelman kanssa ja mun itsetunto on romahtanu aika lailla välillä on kans niit päivii millo tekis mieli jäähä vaa kotii makaamaa .. :( toivon sulle kaikkee hyvää <3 kyl sä viel parannut :D ps. rakastan lukee sun blogii

    VastaaPoista
  11. Ihana kirjotus!<3 Paljon voimia sulle,kyllä sä pärjäät ja saat toivomasi ihon varmasti!:)

    VastaaPoista
  12. voi apua kun tuli kauheen surullinen olo sun puolesta :( en oo ees huomannut mitään aknea sulla :O mutta koita pärjäillä ja tsemii koulun kanssa, kyllä toi iho ihan varmasti lähtee paranemaan päin!! :)

    ja propsit sulle et pystyit tekemään tän postauksen julkisesti tänne blogiin, iso arvostus!! :)

    VastaaPoista
  13. ihan älyttömän hyvä ja ihana postaus roosa! Oon ihan älyttömän pahoillani sun puolesta ja toivon todella et toi lähtee paranemaan, vaikutat niin ihanalta:( Mä osaan samastua tohon siskojuttuun, aloin aina joskus itkemään ku mun pikkusisko haukku mua niin paljon ja ku se viel ties tasan tarkkaa miten loukata mua. En osaa sanoo enempää, mut ihan sika hienoo et pystyt puhuu tosta tolleen avoimesti, tsemppii sulle ! <3 :)

    VastaaPoista
  14. "Mulle teettää nykyään joka päivä vaikeuksia valita vaatteet, jotka peittää mun selän, hartiat ja rinnan. Juuri yksi päivä tulin miettineeksi, milloin viimeksi käytin edes hieman isompi kaula-aukkoista paitaa? Niin milloin... Muistankohan edes itse... No siitä taitaa olla kohta puoli vuotta..." Osaan samaistua tohon paremmin ku hyvin.. Salilla käydessäki ku käsivarret näkyy häpeän niitä ihan vaan huonon ihon takia, vaikkeihan sen oikeesti kuuluis häpeän aihe olla, ihmisiähän me kaikki kuitenki vaan ollaan. tosi usein myös itellä joissain kuvissa jos näkyy iho huonona nii ajattelen automaattisesti "tätä en voi näyttää kellekkään".. mutta paljon tsemppiä sulle tän asian kanssa! ♥

    VastaaPoista
  15. Vikutat ihan mielettömän upeelta tyypiltä ! oot tosi taitava ku saat meikattuu aknen noin hyvin piiloon :o kärsin ite samasta ongelmasta ja se ois tosi kiva tietää miten meikkaat!! (:

    VastaaPoista
  16. Moi! Ihan ekana pakko sanoo et upee teksti, jos olisin sun äiti tai isä nii kuolisin ylpeydestä ku tytär uskaltaa olla noin avoin ja rohkee. Julkasen tän tekstin anonyyminä, koska en oo ollenkaa yhtä rehellinen.

    Ite mun naama on kans kuukaudenajasta riippuen järkyttävässä kunnossa ja sillon valtavat meikkikasat tuntuu ällöttäviltä, likasilta ja jopa nololta. Saatan joskus puolen tunnin meikkauksen jälkeen vaan pyyhkii kaiken pois ja vältellä loppupäivän peilejä ja ihmisiä jotka vois kattoo vinoon. Mietin usein, et voisin olla sata kertaa itsevarmempi, jos mun iho ois vaan paremmas kunnossa ja voisin huolettomasti olla ilman meikkiä, enkä olla se ikuinen "ei-uskalla-tulla-ilman-meikkiä-edes-kouluun".

    Ymmärrän siis et miltä sust tuntuu, ainaki osittain. Saat varmasti kuulla tätä tosi usein, mut sanon nyt kaikkien muidenki joukos et jaksele ja muista et oot kaunis ja upee! :) Oon tuntenu sut muutaman vuoden ja voin sanoo, et sust ei todellakaan huomaa sun epävarmuutta ihosta eikä aknea. Vaikutat tosi tasapainoselta ja mukavalta ihmiseltä ja uskon, et selviit tosta vielä. :)

    http://www.youtube.com/watch?v=ex33wtqnNz8
    Linkkasin tähän videon mun lempi nettimeikkitaiteilijalta, joka kärsii myös aknesta. Cassandra on siis malli, joka puhuu avoimesti netis sen aknesta ja antaa meikkivinkkejä huonoon ihoon sekä opastaa myös muutenki meikkien kanssa. Se näyttää kuitenki upeelt ja loistaa vaik iho tuoki sille paljon epävarmuutta. Kannattaa käydä kattoo, anto mulle voimii ainaki ku tajusin et huononki ihon voi saada piiloon ja näyttää kauniilta ja olla yhtä ihana ku Cassandra ! :)

    Ps. Me jotka kärsitään nyt rasvasest ja finnisest ihosta päästään todennäkösesti paljon helpommal vanhempan, kuivaan ihoon nimittäin ilmestyy ryppyjä helpommin. Mun mummil oli akne nuorena ja sen iho on melkeen virheetön nyt vaikka ikää on kertyny jo 70-vuotta. :) Ei välttämät kuulosta niin hyvält, ku haluis sen hyvän ihon niinku just.nyt. mut mua se ainaki aina välil lohduttaa. :)

    Voimia ! <3

    VastaaPoista
  17. Minulla on myös käsitaipeissa välillä hirvee ihottuma, joka ei oikeen parane. Joka ilta rasvaan ne mutta ei silti parane kunnolla. T-paitaakaan ei usein viitsi käyttää. Tässä lähi aikoina iho on lähtenyt parantumaan ja suurin syy siihen on todennäköisesti se että ei käy kuumassa suihkussa. Kuuma vesi ärsyttää ihoani ja pahentaa ihottumaa. Eli vinkkini käy mahdollisimman kylmässä suihkussa. Saattaa kuulostaa tyhmältä mutta toimii.

    VastaaPoista
  18. Moikka Roosa,

    Tästä linkistä voi käydä kattomassa eri akne tyypit ja määritellä oman ihon kunto sen perusteella :http://www.thelovevitamin.com/2401/type-of-acne/ Ootko käynnyt ihotautilääkärin juttusilla?

    Tiedän siis niin miltä susta tuntuu mulal oli 14 v -> ihan törkee huono iho ja itsetrunto meni ihan nollaksi - en enänä edes kehdannut katsoa ihmisiä kasvoihin ku tuli tunne että kaikki tujottaa ja arvosteleem ua mun ihon kautta :/ Roaccutan kuuri yhdistettynä e-pillereihin hoiti homman lopulta ihan hyvään kuntoon mutta nyt taas 5 v. myöhemmin paiseet alkaa paalaaman kasvoihin ja itsekkin etsin ihan hädissäni taas eri tuotteita ja ratkaisuja :)(1 kerran jopa pyörryin kun äiti yritti auttaa finnin puristuksessa- kertoo jo siitä miten kauhean kivulias akne mulla oli enkä voinut edes kuvitella vatsallaan nukkumista finnien kosketus tyynyliinaan teki jo kipeetä :S )

    Öljypuhdistusta kannaattaa kokeilla (eli poistat meikit ja puhdistat ihon ja hankaat ihoa oiekin kunnolla esim. oliivi öljyllä - ihon liat poistuvat) ja olen vihdoin ymmärtänyt että itselläni on herkkä pintakuiva iho johon iho reagoi kaikkeen finneillä -> Nyt kokeilussa La Roche Posayn efficalir Duo voide ja La Roche Posayn thermal eau spray joka on ehkä hieman rauhoittanut ihoa :)

    Toivottavasti vielä löydät ratkaisun :D!

    VastaaPoista
  19. Lopeta nämä: - gluteenipitoisten ruokien syöminen
    - maitotuotteet täysin ( paitsi pienissä määrin voi ja kerma)
    -vältä liikaa makean syömistä eli hiilihydraatteja ( kakut,leivät yms... )

    Aloita:
    Syö enimmäkseen kalaa ja kanaa ( vältä punaista lihaa etenkin sianlihaa)
    Perunan sijasta esim. Keitettyjä kasviksia...
    - suosi puhdistavia yrttiteitä ( maksaa ja munuaisia puhdistavia teelaatuja on paljon) älä juo kahvia
    - vaihda KAIKKI meikkisi luonnonkosmetiikkaan, sillä kun katsot myrkkytuotteiden esim lumenen ainesosaluetteloon huomaat, että siellä on paljon luonnottomia kemikaaleja, jotka ovat todella huonoja iholle!!! Mene sivuille www.greenlips.fi ja tilaa sieltä asian mukaiset hoitotuotteet ja meikkinä käytä bareminerals nimistä tuotesarjaa. Tavallisissa meikkivoiteissa on paljon parabeeneja jotka ovat myrkkyä kehollesi.
    - vältä sokeripitoisia hedelmiä esim. Banaaneja ja syö Paljon oman luontomme marjoja kuten puolukka ja mustikka ja tyrni.
    - ole paljon ulkona ja liiku
    -öljypuhdistus riittää meikinpoistoksi ja dr.hauschkan puhdistusvoide on mainio!
    -älä stressaa, sillä se pahentaa erittäin paljon. Ajattele mielessäsi että ihosi paranee koko ajan älä anna negatiivisten ajatusten vallata mieltäsi!
    Mutta kaikista tärkeintä mitä voit nyt tehdä ihollesi on jättää gluteeni pois ruokavaliostasi ja maitotuotteet pois!
    Minulla itselläni on ollut todella paha akne, joka keskittynyt naamaan. Olen saanut sen todella hyvään kuosiin vuosien takaisista kamppailuista . Itkin ja rukoilin että miksi minulla on ollut näin. Uskon nyt että kamppailu on vahvistanut minua ja olen jo parantumaan päin
    Sinulle nuori nainen toivon pelkkää hyvää ja pyydän että kokeilisit ohjeitani. Se on valtava muutos , mutta uskon todella että parannut tästä! Kaikkea hyvää ja siunausta!

    VastaaPoista
  20. Hyvä ja tärkeä postaus :) Omia kokemuksia kamppailusta aknea vastaan ja Roaccutan kuurista voi lukea osoitteessa http://finestprocrastination.blogspot.co.uk/2014/02/ihonhoitoa-ja-roaccutane-kuuri.html

    VastaaPoista